Heeft u een vraag over de Lampionoptocht?  Bekijk hieronder de veel gestelde vragen.
Mocht uw vraag hier niet bij staan, stuur dan een mail naar secretariaat@kamperoranjevereniging.nl

Moeten we ons opgeven voor de lampionoptocht?

Opgeven is niet nodig. Iedereen mag deelnemen aan de optocht.
Voor de organisatie is het wel handig als u zich aanmeldt bij de secretaris van de KOV. (secretariaat@kamperoranjevereniging.nl)

Kost het geld als we willen deelnemen aan de lampionoptocht?

Deelname aan de lampionoptocht is gratis. U krijgt zelfs startgeld als tegemoetkoming in de kosten. A-groepen krijgen 75 euro en B-groepen 20 euro.

Wanneer is de lampionoptocht?

De lampionoptocht wordt traditiegetrouw gehouden op de avond voor Koningsdag en begint om 21.00 uur.
Wanneer Koningsdag op een maandag valt wordt de lampionoptocht op de zaterdagavond er voor gehouden.

Waar let de jury op?

Tijdens de lampionoptocht worden alle creaties beoordeeld door een jury. Verlichting speelt natuurlijk een grote rol. De wagens komen tijdens de optocht in een flits voorbij, dus alles moet in één oogopslag te zien zijn. De lampionoptocht is eigenlijk een soort voorstelling. Daarom wordt er ook op kostuums, make-up en aankleding gelet.

Wat zijn de prijzen?

De eerste prijswinnaars krijgen een beker en een wisselbeker. Daarnaast is er voor de nummers één tot en met zes van de beide groepen een geldprijs beschikbaar.

Is er een jaarlijks thema waar de deelnemers zich aan moeten houden?

Iedereen is vrij om een onderwerp te kiezen voor de lampionoptocht en de fantasie de vrije loop te laten.

Hoe lang duurt de lampionoptocht?

De optocht zelf duurt ongeveer vijf kwartier. Het is echter van belang om ruim voor negen uur op de opstelplaats aanwezig te zijn.

Waar is de prijsuitreiking?

De prijsuitreiking is op Koningsdag tijdens het “Meezingfestijn” op de Nieuwe Markt. De prijzen worden uitgereikt door de Burgemeester van Kampen. Alleen de eerste prijzen worden officieel uitgereikt.

Zijn er regels waar we ons aan moeten houden tijdens het bouwen en tijdens de optocht?

Voor het reglement verwijzen we u naar deze pagina van de KOV-site.  Hier kunt u vinden waar u op moet letten tijdens het bouwen en wat wel of niet mag tijdens de optocht.

Wat is de route?

De route vindt plaats in het centrum van Kampen en vertrekt vanaf het Kalverhekkenbos (Burgwal), Schoolstraat, Oudestraat, Noordweg, Oranjesingel, Wilhelminalaan, Sint Jorisstraat, dr. Damstraat, Hanzelaan, Oostzeestraat, Oranjesingel, Noordweg, Burgwal. Beeindiging optocht Kalverhekkenbos (Burgwal).

De route kan mogelijk nog gewijzigd worden indien er op de route werkzaamheden plaatsvinden die een goede doorgang verhinderen.

Waarom zou ik meedoen?

De lampionoptocht is één van de oudste en leukste evenementen van Kampen. Iedereen die wel eens heeft deelgenomen is razend enthousiast. Het is ook niet nodig om met enorme bouwwerken mee te doen. Een mooie fiets of tandem is al voldoende, mits mooi aangelicht en versierd.

Waar word je op beoordeeld door de jury?

Hier kun je de beoordelingscriteria lampionoptocht van de jurering bekijken/downloaden.
A-groepen: beoordelingscriteria lampionoptocht_A groepen

B-groepen (individuele deelnemers of groepen tot max. 9 personen): beoordelingscriteria lampionoptocht_B groepen